Безплатни уроци за сигурността в интернет помагат на учителите. Материалите са създадени по програмата „Безопасен интернет“, която се реализира от издателство „Клет България“ в партньорство с Yettel и Националния център за безопасен интернет. Тя осигурява на учителите безплатни материали и разработени тематични уроци за използване в клас, достъпни в образователната платформа iZZI на издателство „Клет България“.
Почти 1/3 от българските преподаватели в начален и прогимназиален етап посочват, че имат нужда от допълнителни ресурси, за да обучават учениците за дигиталната безопасност. Това сочат данните от анкета, проведена сред близо 400 учители от цялата страна.
Уроците
В рамките на инициативата са създадени интерактивни уроци за ученици от 1. до 7. Клас. Сред темите са:
- разпознаване на вредно онлайн съдържание;
- „нетикет“ или правила за поведение в интернет;
- баланс между времето, прекарано онлайн и офлайн;
- тормоз в училище и в интернет;
- безопасност в социалните медии и общуване с непознати в мрежата.
Справката от допитването сочи, че близо 2/3 от учителите са се възползвали от готовите ресурси в платформата iZZI и са организирали занятия, посветени на защитата във виртуалния свят. Основните предизвикателства, които срещат преподавателите, са доверчивостта на децата в интернет и трудното осъзнаване, че виртуалната среда крие реални опасности. Учителите признават, че не се чувстват достатъчно подготвени по темата. Също така, хорариумът в училище не достига, за да бъдат обхванати всички аспекти в по-голям детайл.
Дискусията
В отговор на тези притеснения бе организирана онлайн среща под формата на дискусия. Лекторът от Националния център за безопасен интернет – Антоанета Василева, обясни как всеки преподавател може да адаптира уроците спрямо знанията и нуждите на учениците. Чрез примери от класните стаи тя даде насоки на учителите за справяне с най-честите трудности и показа различни добри практики.
„Тази среща беше особено полезна не само за учителите, но и за нас, защото ни даде ценна обратна връзка за трудностите, които те срещат при провеждането на уроците. Видимо и в резултатите от анкетата е, че все още някои преподаватели не се чувстват уверени да водят часове по темите за дигиталната безопасност и с тези материали и дискусии се стараем да ги подкрепим“,
разказва Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.
Според педагозите учениците имат интерес към такъв тип информация и участват активно, когато съдържанието е поднесено по подходящ за възрастовата група начин. Именно такава е концепцията на програмата „Безопасен интернет“ – дигитални материали, съобразени с темите и интересите, които вълнуват децата от 1. до 7. клас. Подрастващите са особено възприемчиви към видеa и интерактивни елементи и упражнения. По този начин учениците се научават да разграничават онлайн от офлайн средата, както и истина от измама, да изграждат критерии на кого и до колко могат да се доверяват. Нещо повече – някои преподаватели коментират, че надграждат предоставения в рамките на програмата материал, като интегрират реални примери от живота в училище.
Програмата „Безопасен интернет“
Тази година инициативата ще бъде надградена с нови уроци за 8., 9. и 10. клас. Те ще включват въпроси, свързани с поведението на тийнейждърите в онлайн среда – разпознаване на фалшиво и манипулативно съдържание, онлайн флиртове и разговори с непознати.
Подкрепата на програмата „Безопасен интернет“ е част от усилията на Yettel да овластява учителите. А чрез тях и децата, да се справят сами с опасностите в онлайн пространството. Вече 18 години телекомът работи активно в тази посока, като си поставя за цел ежегодно да ангажира над 40 000 деца по темата и да подпомага поне 10 000 души в придобиването и разширяването на техните дигитални способности.

Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.