Безплатни уроци за онлайн безопасност за ученици от 8. до 10. клас вече са достъпни за учителите в страната. Те обхващат въпроси, свързани с поведението на тийнейджърите в онлайн среда – разпознаване на фалшиво и манипулативно съдържание, онлайн флиртове и разговори с непознати.
Безплатните материали са част от програмата „Безопасен интернет“, която се реализира съвместно от издателство „Клет България“ в партньорство с Yettel и Националния център за безопасен интернет. Тя адресира необходимостта от подкрепа на учителите с допълнителни ресурси за обучение на подрастващите, за да бъдат по-осъзнати, по-уверени и по-независими в мрежата.
Темите
Новите уроци по онлайн безопасност са адаптирани към ситуации, в които тийнейджърите изпадат често в онлайн среда, както и с поведението им в социалните медии и чат платформи. При осмокласниците акцентът е върху романтичната комуникация онлайн, включително рискове за поверителността и разпространение на лични снимки за отмъщение, изнудване, онлайн тормоз и дигитален отпечатък – следите, които остават онлайн при споделянето на лична информация. В 9. клас фокусът е върху контактите с непознати в интернет и най-вече това как да разпознаем ако някой има зловредни намерения. Учениците от 10. клас ще научат повече за фалшивите новини и дезинформацията в интернет.
Всички учители, които до 21 ноември проведат уроците със своите класове, ще имат възможността да получат награди – както за себе си, така и за своите ученици, осигурени от Yettel. Те са достъпни в дигиталната образователна платформа на издателство „Клет България“ – iZZI, а информация за кампанията можете да откриете тук.
Програмата „Безопасен интернет“
До момента в програмата „Безопасен интернет“ са разработени и успешно приложени уроци за учениците от 1. до 7. клас. С тях хиляди деца в страната научиха повече за най-разпространените заплахи в интернет и методите за защита. Сред акцентите в уроците са кибертормоз, разговори с непознати в онлайн пространството, сигурност и защита на личните данни в интернет, попадане на неподходящо съдържание, прекомерна употреба на устройства, правила за етично поведение в интернет („нетикет“) и баланс между времето онлайн и офлайн.
Yettel подкрепя инициативата като част от своята стратегия за дигитално приобщаване и подкрепа за учителите да подготвят учениците за опасностите в онлайн пространството. Почти две десетилетия телекомът работи целенасочено в тази област и ежегодно си поставя за цел да обучи над 40 000 деца, както и да подпомага поне 10 000 души в усъвършенстването на техните дигитални умения. За 2024 г. операторът не само постига тези цели, но достига общо до над 82 000 души по темата.

Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.