Министерството на образованието и науката (МОН) изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект (ИИ) в обучителния процес. Документът е публикуван на сайта на МОН и ще бъде разпространен до образователните институции. Той цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер.
По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков преди около месец в МОН бе създадена работна група, в която участие взеха и ИКТ браншовите асоциации, сред които и БАИТ. Целта на групата беше да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.
За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.
В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.
Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.
Още новини за ИТ събития и обучения
Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.