За 11 години Телерик Академия е обучила близо 17000 ученици. Това съобщават от най-мащабната безплатна IT инициатива за ученици от 1-ви до 12-ти клас.
Според данните от 2010 г. до днес близо 17000 ученици са взели участие в програмите ѝ и са надградили знанията си по програмиране и дигитални технологии. Мащабът на инициативата се е разраснал многократно. От средно 12 населени места на година, в периода 2010-2017 г., до 41 населени места през 2022 г.
„Вече над 11 години осигуряваме безплатни обучения на учениците в цялата страна. Изключително щастливи сме да споделим, че делът на учениците ни в областните градове нараства от около 10% на 55% през последните три години, а този на учениците от по-малките градове и села е нараснал от 1% на 10% за същия период.“, коментира Петър Шарков, изпълнителен директор на Училищна Телерик Академия.
Развитие на устойчив интерес към ИТ
83% от възпитаниците на Училищна Телерик Академия, които в момента са пълнолетни, споделят, че програмата им е помогнала да осъзнаят интереса си към IT и го е засилила.
За учениците от 4.-12. клас – програмата е помогнала на 58% от тях да открият интересите си в сферата на IT . За други 38% е задълбочила интереса. 85% от участниците в 4.-7. клас и 67% от възпитаниците в 8.-12. клас твърдят, че участието в школите им е помогнало да се представят по-добре на състезания.
През последните две учебни години (2019-2020 и 2020-2021) 39 от общо 64 медала от национални състезания по информатика са спечелени от ученици, преминали през програмите на Училищна Телерик Академия.
Програмите на академията помагат на учениците да развият
широк спектър от умения.
Това потвърждават 85% от родителите на седмокласници, на които им предстои кандидатстване след 7-ми клас. Участието в школите на Училищна Телерик Академия влияе върху планирането и формирането на избора на учениците. При 44% от тях е в голяма или много голяма степен.
Освен практическите умения по програмиране (създаване на уебсайтове/ игри и др.), добавената стойност на програмите за учениците в 4.-7. клас е, че обучението в школите на академията повишава увереността на децата при работата с компютър и интернет. Други положителни аспекти са: повишаване скоростта на учене и възприемане на информация от децата и възможността да се срещат и общуват с хора, с които имат сходни на техните интереси. Според родителите, колкото по-дълго децата им участват в школите, толкова по-положително това се отразява на развитието на специфични умения.
Училищна Телерик Академия оказва
значително влияние върху пазара на труда в България
Постиженията на възпитаниците на академията са впечатляващи. От навършилите пълнолетие, 65% работят и 58% учат. Това показва много силно професионално развитие за групата. 78% от работещите се занимават с дейности, които са свързани с компютърни технологии и програмиране. 68% от работещите пълнолетни възпитаници на Училищна Телерик Академия са наети на експертна позиция или като младши експерти. Това е обяснимо, защото повечето възпитаници съвсем скоро са завършили гимназия и тепърва навлизат на пазара на труда. Видовете позиции, които заемат, са разнообразни. Най-често срещаните професии: разработчик на уеб приложения, разработчик на настолни приложения, фронтенд разработчик, уеб дизайнер, преподавател, разработчик на мобилни приложения, системен администратор и предприемач.
Повече от половината от тези, които работят на позиция, която не е свързана с компютри и технологии, споделят, че използват в работата си уменията, придобити в програмите на Училищна Телерик Академия. Това показва, че програмата развива умения за 21. век, които са приложими за широк спектър от работни места и дейности.
Училищна Телерик Академия оказва
значително влияние върху развитието на учителите
в своята преподавателска мрежа.
Според получените данни, въздействието на програмата върху преподавателските подходи на анкетираните учители е силно. Те дават оценка 9.10 по скалата от 1 до 10 за степента в която са съгласни, че в следствие на програмата са развили нови умения. Учителите смятат участието си в програмите за полезно както за приноса им в развитието на децата в IT сферата, така и за развитието на собствените им умения като учители. 94% от респондентите споделят, че прилагат наученото в ежедневната си практика в училище. Над 90% от учителите са съгласни, че програмата е допринесла за подобряване и усъвършенстване на преподавателските методи, които използват.
Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.