Yettel представи ново проучване за дигиталната безопасност на децата

Yettel представи ново проучване за дигиталната безопасност на децата – младото поколение стават активни потребители на интернет и социалните медии все по-рано. Това показва изследването на Yettel „Дигиталният живот на децата и техните родители“. Данните сочат, че 9 от 10 подрастващи (до 19 години) имат профил в социалните медии, като 75% го създават преди да навършат 12 години, а 5% – под 7-годишна възраст. Ежегодното допитване на телекома е проведено от агенция за пазарни проучвания „Арбитраж“ в края на 2024 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители. То показва тенденциите при потреблението на интернет сред подрастващите, най-честите заплахи и опасности, срещу които се изправят, и какъв контрол осъществяват родителите, за да ги защитят.

Над 90% от тийнейджърите и близо половината от децата прекарват повече от 2-3 часа дневно онлайн. По-малките интернет потребители най-често играят видеоигри и гледат филми. Тийнейджърите повече гледат филми и използват социалните медии за комуникация и забавление.

Най-често – в 44% от случаите, децата създават

първия си акаунт с помощта на родител или друг член на семейството.

При този сценарий едва 45% от профилите са отбелязани като „детски“. Друг подход е родителите сами да регистрират децата си в социалните медии – 25% от запитаните. Третият вариант е детето да се регистрира самостоятелно, се наблюдава при 32% от случаите.

С по-ранното навлизане на технологиите в ежедневието на децата се засилва и ролята на семейството за контрол и защита на непълнолетните интернет потребители. Над 90% от родителите на деца и 44% от родителите на тийнейджъри осъществяват контрол над дигиталния живот на подрастващите под различна форма, показва проучването.

Всеки пети родител на дете до 12-годишна възраст забранява използването на социални медии и позволява достъпа до интернет само под наблюдение. Майките и бащите на по-малките деца най-често инсталират приложения за родителски контрол или допълнителни одобрения за използване на приложения. Родителите на тийнейджъри обикновено следят браузинг историята и ограничават екранното време.

Онлайн заплахи пред децата и възрастните

Важен фокус в анкетата са предизвикателствата, с които подрастващите се сблъскват във виртуална среда. Малко под половината от децата са виждали смущаващо съдържание, докато тийнейджърите са изложени по-често на подобни публикации и делът им е почти 80%. Това са най-вече различни форми на агресия и обиди, както и негативни коментари – основно в социалните медии.

Обект на онлайн тормоз са 12% от децата и 23% от тийнейджърите, сочат данните от допитването. За децата той се изразява в обиди и подигравки, а при по-големите към тях се включва и споделянето на съдържание без съгласие.

Фишинг измамите също са сред сериозните опасности в интернет както за подрастващите, така и за родителите. 42% от младежите на възраст между 13 и 19 г. посочват, че не са напълно наясно какво представляват този тип измами, а 11% вече са ставали жертви на фишинг атаки. Макар родителите да са по-запознати и само 28% не знаят как действат, броят на засегнатите е по-голям: близо ¼ от възрастните са били обект на злоупотреби.

Дигитални умения за защита и превенция

Децата и тийнейджърите успяват да определят какво не е подходящо да се публикува онлайн. В топ 5 на спонтанните им отговори се нареждат голотата, лични снимки, обиди, агресия и лични данни. Малчуганите обаче срещат затруднения при защита на устройствата си от вируси и създаването на силни и различни пароли.

Допитването показва, че младото поколение има желание да научи повече за безопасното използване на интернет. ¾ от подрастващите изразяват готовност да надграждат знанията си по темата. Сравнение с данните от миналогодишното проучване на Yettel, показва, че ролята на семейството става по-голяма. Ако преди 68% от анкетираните деца и 42% от тийнейджърите са споделяли, че искат да получават нови знания от родителите си, то сегашните резултати показват, че делът им се увеличава и вече достига респективно 80% и 60%.

Това подчертава необходимостта от активно участие на родителите за подготовката на подрастващите и защитата им в дигитална среда. Затова през 2025 г. Yettel продължава кампанията „Дигитално родителство“, в която дава на възрастните полезни и практически съвети за изграждане на здравословни навици у децата и поддържане на доверителната връзка родител-дете.

С програмата си „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“ телекомът подкрепя дигитално-медийната грамотност на хора от различни възрасти и подпомага цифровото приобщаване на населението. Като част от своята стратегия за устойчиво развитие Yettel си поставя за цел всяка година да достига до 40 000 деца и младежи с темите за онлайн безопасността, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения. През 2024 г. компанията помага на общо 82 000 души да придобият нови знания за защитата в онлайн среда и новите технологии. Тази година програмата ще разшири темите и обхвата си с нови онлайн и офлайн активности.

За Yettel

Yettel е част от e& PPF Telecom Group – партньорство между PPF Group и Emirates Telecommunication Group (e&), фокусирано върху предоставянето на отлични телекомуникационни услуги и дигитално потребителско изживяване за клиентите в Централна и Източна Европа.

В България Yettel свързва над 3 милиона потребители с хора, устройства и бизнеси. Компанията има повече от 180 магазина, а мобилната ѝ мрежа покрива над 99% от населението на страната.

През 2022 г. Yettel обяви своята дългосрочна Стратегия за устойчиво развитие. С нея телекомът си поставя ясни и измерими цели в четири ключови области – околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. За отчитането на годишните резултати компанията следва световно признати стандарти за докладване на Global Reporting Initiative (GRI).

Повече информация за Стратегията за устойчиво развитие и годишните доклади на Yettel България: https://www.yettel.bg/bg/ustoychivo-razvitie

Още новини за Дигитални умения тук