Дигиталните умения са нужни за всяко работно място. Това е заключението от нов доклад на ЕК, който беше публикуван от Европейската комисия (ЕК) в началото на май.
Проучването е озаглавено „ИКТ за работа: дигитални умения на работното място“ и изследва относно въздействието на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) върху трансформацията на работните места и уменията.
Данните показват, че цифровите технологии се използват във всички видове работни места. Включително и в икономически сектори, които традиционно не са свързани с цифровизацията, напр. селско стопанство, здравеопазване, професионално обучение, строителство.
Дигиталната икономика преобразува начина, по който хората работят, и уменията, от които се нуждаят на работното си място. Това представлява голямо предизвикателство за работодателите, служителите и държавните институции. Проучването представя данни и препоръки за политиката, които биха могли да подпомогнат превръщането на пазара на труда във възможност за всички.
Основни констатации за дигиталните умения
Цифровите технологии се използват широко в работните места в Европейския съюз.
√ 93% от европейските работни места използват настолни компютри,
√ 94% използват широколентова технология за достъп до интернет,
√ 75% използват преносими компютри и 63% други преносими устройства,
√ 22% използват интранет платформа,
√ 8% автоматизирани машини или инструменти или
√ 5% програмируеми роботи.
По-големите работни места отчитат по-голямо използване на цифровите технологии, отколкото по-малките.
Повечето работни места изискват основни дигитални умения. Те включват възможността на човек да комуникира чрез електронна поща или социални медии. Също така да създава и редактира документи на компютър и да търси информация, както и да защитава личната си информация онлайн. Според данните 98% от мениджърите, както и 90% от специалистите следва да притежават базови дигитални умения. Специалистите включват професии като инженери, лекари, медицински сестри, учители, счетоводители, адвокати, журналисти, техници, чиновници или квалифицирани работници в селското стопанство.
Продавачи – 80% от работните места изискват базови цифрови умения:
Строителни работници – 50%;
Оператори на земеделски машини – 34%.
Докладът посочва, че есе пак има все още някои работни места, които не отчитат като важни дигиталните умения – занаятчии, сервитьори и готвачи.
-> Ако искате да повишите квалификацията си, разгледайте Каталога с ИТ обучения и курсове, налични в България
Поне половината от техническите лица и експертите, както и 30% от мениджърите трябва да притежават специализирани дигитални умения. Това важи в значителна степен, ако са част от по-големи предприятия.
През последните 5 години използването на ИКТ се е увеличило значително за над 90% от работните места. Малките предприятия са по-склонни да отчитат ограничено увеличение в сравнение с по-големите.
През последните 5 години са се увеличили инвестициите в ИКТ за подобряване на ефективността или увеличаване на обема на бизнеса. Тези инвестиции са по-чести в сектори с традиционно ниски нива на присъствие на цифрови технологии, напр. селското стопанство, производството или строителството.
38% от предприятията съобщават, че липсата на дигиталните умения оказва влияние върху тяхното представяне. Загубата на производителност (46%) и намаляването на броя на клиентите (43%) са основните отрицателни въздействия.
15% от компаниите отчитат, че служителите не притежават дигитални умения. Пропуските в тази посока се срещат по-често при високо и средноквалифицирани работници, отколкото при нискоквалифицирани работни места.
88% от фирмите не са предприели никакви действия за справяне с липсата на дигитални умения на своите служители. Основна пречка за това са големите разходи. Най-често предприеманите стъпки са различни тренинги.
Препоръки за дигиталните умения
Освен че анализира дигиталните умения на работното място, проучването изброява редица препоръки, формулирани в консултации с експерти и заинтересовани страни.
- Повишаване на осведомеността относно цифровите технологии и необходимостта от дигитални умения за подкрепа и подобряване на бизнес производителността, производителността и вътрешната организация.
- Насърчаване на достъпа до цифрови технологии, особено за микро и малки предприятия. За да се подобри и подкрепи достъпът до цифрови технологии, следва да се използват заеми, безвъзмездни средства и други механизми.
- Разширяване на наличността на дигиталните умения чрез образователната система. Програмите на всички нива и части от образованието трябва да бъдат актуализирани и цифровите умения да са част от основните компетенции, необходими на всяко ниво.
- Насърчаване на достъпа до обучение пред работодателите чрез техните професионални или отраслови организации и асоциации или чрез правителствени канали.
- Изграждане на партньорства между много заинтересовани страни и постигане на съгласие по стратегия за дигиталните умения.
- Помислете за разнообразието и избягвайте подхода „едно нещо е подходящо за всички“ в стратегията
- Включете цифровите умения в по-широка стратегия, в която са включени и други универсални умения, свързани с работодателите, например меки умения и комуникационни умения.
- Осигуряване на достъп до финансиране за цифрови технологии и развитие на дигиталните умения
- Намаляване на цифровото разделение. Фокусът следва да попадне върху категориите лица, които не притежават дигитални умения. Следователно, са изложени на риск от маргинализация не само на пазара на труда, но и в ежедневния живот, което може да допринесе за социалното и икономическото изключване.
-> Какви са дигиталните Ви умения? Проверете тук
История
Този окончателен доклад допълва междинния доклад „Въздействието на ИКТ върху качеството на работните места: доказателства от 12 работни профила„. Документът беше оповестен миналата година. Проучването е проведено сред представителна извадка от 7 800 предприятия, които са статистически представителни за 13 803 113 работни места в целия Европейски съюз, за 12 икономически сектора с различни нива на употреба на цифрови технологии. Те обхващат общо 150 563 540 служители в различни професионални роли.
Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.