България е в първите 20% по младежи с нови умения. Младежите подобряват уменията си и по този показател страната ни е в първите 20% от 14 държави в ЕС. Новината съобщава Министерство на образованието и науката, като цитира проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитите (ОИСР).
Изследването е базирано на данни от програмата за международно оценяване на учениците РISA. Според резултатите нивото на подобряване на уменията на българските младежи не отстъпва на това на техните връстници в Естония, Полша, Португалия и Румъния. То е високо също в Германия, Латвия, Словения. Ниска е степента на подобряване на уменията на младежите в Унгария, Чехия, Финландия, Словакия и Швеция.
България е в първите 20% и по друг показател – качеството на приобщаващото образование на възрастни хора. В нашата държава то е близко до това в Германия и Унгария.
Анализът на ОИСР показва, че младежите могат да получават и подобряват умения у дома, в училище, в общността и на работното място. Тук важна роля имат учителите, семействата, неформалните организации и работодателите.
Пазарът на труда
От проучването става ясно, че уменията на хората в нашата страна не се използват адекватно според потребностите на пазара на труда. Тук сме в последните 20% заедно с Португалия. Начело на класацията по този показател e Чехия. Подобряването му е един приоритетите в бъдещата Стратегия за уменията в България.
Представителите на българските държавни институции и ОИСР ще търсят възможности и за подобряване на уменията на възрастните хора. Един от начините е чрез курсове за квалификация.
След широки дискусии, допълнителни проучвания и анализи ОИСР ще подготви доклад за оценка и препоръки за развитието на уменията в България.
Още информация за възможности за повишаване на уменията
Цвети Бунова е Мениджър „Публичен сектор“ в БАИТ и е сред изпълнителите на проекти като конкурса „Наградите на БАИТ“ и eSkills For Future, който цели насърчаване на младите хора да се насочат към кариерно развитие в ИТ сектора.
С над 15 г. опит в комуникациите, създаването на съдържание, организацията на събития и връзки с медиите, Цвети намира нови и вдъхновяващи области за развитие като дигиталния маркетинг и технологиите.